Sunday, February 7, 2010

Sejarah Sekolah Kebangsaan Pulau Betong


Asal tapak sekolah adalah tanah kepunyaan seorang Cina bernama Cho Low. Bangunan pertama sekolah telah dibina pada tahun 1888 (No. JKR 558). Bangunan kayu asal adalah mengikut pelan bangunan sekolah-sekolah Melayu pertama didirikan di Pulau Pinang. Dalam tahun 60an bangunan kayu yang asal dirobohkan. Tahun 1960 bangunan ke dua (JKR 1626) telah dibina diikuti dengan bangunan ke tiga pada tahun 1978 (JKR 2430) yang didirikan daripada 3 bilik darjah, bilik air dan pejabat.

Pada tahun 1989 satu blok bangunan 2 tingkat didirikan yang terdiri daripada 6 bilik darjah, bilik air atas dan bawah serta 4 buah stor. Pada tahun 2003, PP satu blok bangunan baru 4 tingkat didirikan. Di tingkat bawah terdapat kantin, dewan serba guna dan bilik kemahiran hidup. Di tingkat satu terdapat Guru Besar, bilik-bilik Penolong Kanan, Bilik Gerakan, Bilik Guru dan bilik E-Tems. Di tingkat 2 terdapat bilik Buku Teks, Bilik Sumber dan 2 buah Bilik Sains. Sementara di tingkat 3 terdapat bilik Pemulihan dan 6 buah bilik darjah. Keseluruhannya sekarang ini, sekolah ini mempunyai 3 blok bangunan, satu bilik komputer, satu bilik muzik dan satu bilik guru lama (menyimpan barang-barang lama).

Pada tahun 2003 prasekolah baru telah ditubuhkan dengan menggunakan kelas di bangunan sedia ada dan dinamakan sebagai prasekolah Sinar Alam.

Pada tahun 2007 bangunan prasekolah baru didirikan di kawasan padang, prasekolah baru didirikan di kawasan padang. Prasekolah ini mula beroperasi sepenuhnya pada tahun 2008.


No comments:

Post a Comment